"

Podpořte své podnikání prostřednictvím sociálních sítí

04. 04. 2017 Sdílej na Internetový časopis pro podnikání a franchising

Hodně muziky za málo peněz

Kdo si myslí, že nemůže dostat oběd zadarmo, zřejmě nikdy nenavštívil facebookovou stránku Einstein Bros. Bagels. Minulý rok Einstein Bros. spustili svou reklamní kampaň Bagel Bonanza, při které rozdávali bagely a smetanový sýr každému, kdy byl ochoten stát se fanouškem franchisy na Facebooku. Původně Einstein Bros. měli na sociální síti jen 4700 fanoušků, ale za týden kampaně s digitálním kuponem jejich počet vyskočil na více než 300 000.

„Sociální média jsou místem, kam spotřebitelé sami přicházejí,“ říká James O’Reilly, manažer pro inovaci v Einstein Noah Restaurant Group, která je franchisorem a mateřskou firmou. „Neinzerujeme celostátně, a tak jsme se rozhodli udělat pilíř našeho marketingu ze sociálních médií. Představují zcela nový komunikační kanál pro firmy, které chtějí navázat se zákazníky oboustranný dialog.“

Einstein Bros. zdaleka není jedinou společností využívající sociální sítě jako marketingovou platformu. Jak vyplynulo z průzkumu Franchise Business Review z roku 2010, téměř 75 % franchisových firem aktuálně využívá sílu sociálních médií. A spotřebitelé reagují pozitivně – 69 % je ochotno podporovat místní firmu, když nabízí informace na sociální síti, ukazuje nedávná studie comScore.

„Nikdy jsme nebyli velkým inzerentem v hromadných sdělovacích prostředcích a nikdy jsme nebyli schopni konkurovat velkým restauracím, které mají vlastní rádiové stanice. S naším rozpočtem na propagaci je nedovedeme překřičet,“ říká Jen Gulvik, zástupce marketingového a kreativního ředitele Houlihan’s Restaurants.

„Využití sociálních médii je v podstatě stále ještě zadarmo. Zde můžeme působit stejně dobře, nebo ještě lépe než naši velcí konkurenti. Na tomto poli se síly vyrovnávají.“

Ne pro každou franchisu

Houlihan’s je při budování své stopy v sociálních médiích velmi agresivní i kreativní. Již v roce 2008 společnost zavedla HQ, stránku výhradně pro on-linovou komunitu více než 10 000 pravidelných zákazníků (zvaných HouliFans) v celých Spojených státech. HQ stránka je přímý kanál, který Houlihan’s využívá k získání zpětné vazby od příznivců a nových nápadů i k podpoře virtuálních kampaní a ke zvaní členů na ochutnávky a akce.

V září začali Houlihan’s rozdávat k večeřím objednaným přes mobilní sociální síť Foursquare zdarma hranolky. Houlihan’s také podporují aktivitu v sociálních médiích u svých 94 provozoven v USA. Podle Jen Gulvika nyní udržuje vlastní profil na Facebooku 19 franchisantů.

„Nejsme tradiční a konvenční společnost. Dbáme na to, abychom nejednali jako řetězce,“ říká. „Víme, že spotřebitelé vám automaticky snižují hodnocení, když jste řetězec. Řetězce jsou vnímány jako ti špatní a bezohlední. My chceme sloužit komunitně a informovat individuálně o každé restauraci.“

Každá franchisa nicméně není vhodná pro sociální sítě. Sociální média vyžadují stejnou péči a pozornost jako každá jiná oblast vašeho podnikání. „Na rozdíl od televize a rádia jsou sociální média interaktivní a podle toho je třeba k nim přistupovat,“ říká O’Reilly. „Musíte mít ‚facebookového‘ zaměstnance na plný úvazek, který odpovídá na otázky a řeší témata v reálném čase.“

Jen Gulvik to potvrzuje. „Využívat těchto kanálů není nákladné, ale zabere to hodně času. Musíte mít lidi, kteří se tomu věnují,“ říká. „Říkáme našim franchisantům, že nemohou jen vytvořit facebookovou stránku a pak ji ignorovat. Vytvořit obsah je ta snadnější část. Další věcí je komunikace s návštěvníky. Musíte být na stránce každý den.“

Součást marketingového mixu Franchise Business Review říká, že 45 % franchis aktivních v sociálních médiích používá pro podporu značky Facebook, Foursquare a Twitter a 24 % tímto způsobem hledá nové zákazníky; 11 % dokonce používá sociální sítě k hledání nových franchisantů.

Místo ke komunikaci se zákazníky

„Sociální sítě jsou součástí každé naší marketingové kampaně. Jsme na různých sociálních sítích a mnoho franchisantů má vlastní stránky,“ říká Christie Wells, manažerka pro komunikaci a práci se zákazníky u Häagen-Dazs Shoppe Co. „Využíváme sociální sítě, bychom zveřejnili, že hledáme franchisanty.“

V polovině října Häagen-Dazs rozjel Ice Cream Boss interaktivní facebookovou hru pro potenciální investory, aby si vyzkoušeli, jaké to je vlastnit a provozovat obchod. Každý týden Ice Cream Boss přichází s novým příběhem nebo situací ve virtuálním Häagen-Dazs obchodě.

Úkolem fanoušků je nabídnout řešení problému a zpětnou vazbu. „Naším cílem je přimět lidi se zájmem o Häagen-Dazs, aby hru hráli, a potom se zapojili do světa franchisingu,“ říká Christie Wells. „Sociální média se stala fenoménem. Chceme, aby hrála hlavní úlohu v našich plánech na expanzi a marketing.“

O’Reilly z Einstein Bros. sdílí její nadšení. „Sociální média jsou příležitostí zlepšit dialog s našimi fanoušky. Můžeme tak porozumět tomu, co chtějí i nechtějí, a správně reagovat. Spotřebitelé jsou chytří a mazaní, jejich názory je třeba respektovat. Sociální média jsou nejlepším způsobem, jak je získat.“


Jinde na Internetový časopis pro podnikání a franchising


HLAVNÍ PARTNEŘI